måndag 2 januari 2017

Fallen, Lauren Kate

Titel: Fallen
Originaltitel:Fallen
Författare: Lauren Kate
Utgivningsår: 2009
Förlag: Delacorte Press
Sidor/tid: 452
Genre: urban fantasy
Språk: Engelska





Handling i korthet:
Luce Price skickas till internatskolan Sword & Cross, där eleverna kameraövervakas, mobiltelefoner är förbjudna och alla verkar ha ett brottsregister. När Luce första dagen får syn på Daniel Grigori känns det något väldigt bekant över honom. Luce dras till honom från första stund, men han visar tydligt att han inte vill ha med henne att göra.

Mina tankar:
Detta är första boken av fem i Fallenserien av Lauren Kate och anledning till att jag plockade upp denna var att den tydligen skall dyka upp på filmduken under 2017. 

Trots att den är på strax över 400 sidor var den ganska snabbläst. Jag gillar första hälften av boken, då den utspelar sig på en internatskola som är nått gammalt sunkit ställe med galler för fönstren, egen kyrkogård, gnisslade gallergrindar och övervuxna trädgårdar. Ganska skön läskig stämning i miljöerna alltså, plus att jag helt enkelt gillar att läsa om fiction i internatmiljöer.

Man förstår ganska snart att det är något annorlunda med Luce. Hon har varit med om en hel del. Vilket lett till att hon, ihop med polis, föräldrar, läkare, ifrågasätter hennes mentala förmågor. Dessutom skapas en härlig ovisshet av att man får hintar om att det är något stort på gång som man inte förstår. En bra start på en spännande bok.

Men när sen allt skall börja uppdagas faller det platt, enligt min mening. Mystiken och spänningen försvinner och blir till en "jagkanintelevautanattseinidinavackraögon-kärlekshistoria". Det är så Puttenuttigt att jag tröttnar. Dessutom verkar alla insatta i allting utom just huvudpersonen Luce. Hon går omkring och mår dåligt för att hon tror att hon kan ha dödat någon men ingen hjälper henne och förklarar vad som sker. Schyssta kompisar!

Det är relativt mycket som inte blir uppklarat och förklarat i denna första bok, vilket är lite irriterande. Jag är inte mycket klokare nu än efter att jag läst baksidan på boken, tycker att jag kunde fått lite mer. Sen är det en sak till jag stör mig på under läsningen, den skrivs inte i första person utan i tredje person, vilket distanserar mig som läsare. Jag har svårt för det.

Rekommenderas till:

Gillar man triangeldrama och kärlek vid första ögonkastet...


Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar