tisdag 21 juni 2016

Spiderwick - Stenens Öga, Tony DiTerlezzi & Holly Black

Titel: Spiderwick - Stenens Öga
Originaltitel: The Seeing Stone
Författare: Toni DiTerlezzi & Holly Black
Utgivningsår: 2003
Förlag: rabén&sjögren
Sidor/tid: 108
Genre: Fantasy för barn
Språk: Svenska








Handling i korthet:
Syskonen Grace struntar i vätten Tråckeltums varningar och läser i "Arthur Spiderwicks Fälthandbok över vår sagolika omgivning", som Jared hittat på vinden i deras hus. När de sedan jagas av hemska paddtroll eller är nära att fångas av ett rysligt vidunder förstår de att väten menade allvar när han sa: "Om du hade varit klok
skulle du slängt bort din bok.
Att du läser i den än
får du dyrt betala sen."

Mina tankar:
Detta är andra boken av fem i Spiderwickserien av Holly Black och Tony DiTerlizzi. Holly Black har skrivit flera böcker, både för barn och ungdomar. Bland annat är hon medförfattare till Magisteriumserien ihop med Cassandra Clare (författaren till bla The Mortal Instrument & The Infernal Devices) Toni DiTerlizzi har bland annat skrivit böckerna om Jakten på Wondla, men även illustrerat böcker.

Efter att jag läst första boken i serien hoppade jag direkt på bok nummer två. Det tar ju inte många minuter att läsa dessa då de inte är så tjocka och dessutom innehåller en del bilder. Efter att ha läst ett tag känner jag att böckerna hade kunnat sättas ihop alla fem, till en enda lite tjockare bok. Men då hade den inte blivit i lagom "nybörjarläsaformat" som de är nu. När jag läst lite till inser jag att i filmen satte de ihop alla böckerna. För det är ju inte konstigt att jag känner igen vissa delar då jag faktiskt någon gång sett filmen som baserats på de här böckerna.

I den här boken är det lite mer actionfyllt än i första boken och djupet i karaktärer och miljöer går lite förlorat. Det är fortfarande spännande och helt okej läsning. Jag tror att den fungerar alldeles utmärkt för åldergruppen 6-9 år som den är skriven för. Jag kommer rekommendera mina barn att läsa den.

Rekommenderas till:
Barn som vill ha en spännande lättläst bok

Betyg: 3,5/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar