måndag 1 juni 2015

Enklav, Ann Aguirre


Handlingen utspelar sig i en dystopisk värld där människor verkligen får kämpa för att överleva. Vi får följa Spadertvå (konstigt namn, ja, men det förklaras i boken) som bor i en enklav under jord i tunnelbanesystemet i en storstad. Hon har aldrig någonsin varit ovanjord, då det tex. berättas om regn som bränner bort köttet på kroppen, det går kort sagt inte att leva ovajord... Eller det är iallafall vad de får lära sig i enklaven. Det är inte bara ovan jorden som det är farlig. Nere i enklaven är livslängden kort och man får vara glad om man blir äldre än tjugo år. Mörker, dåligt med mat, sjukdomar, okunskap och missfoster förkortar invånarnas liv. 
Missfostren verkar vara människor som blivit galna, utvecklat vassa tänder och klor, de är korkade, stinker och hoppar på allt som rör sig. I enklaven delas populationen upp i tre grupper, avlare, byggare och jägare. Spadertvå är tränad till jägare och paras ihop med Tålig och de skickas ut på jakt efter mat och på uppdrag att förvara sitt hem mot missfostren. De börjar snart förstå att missfostrens beteende håller på att förändras, de börjar bli smartare. Och under en av sina patrulleringar hittar de en pojke från en annan enklav, som har ett budskap med sig till dem. Den här händelsen sätter igång en kedjereaktion av händelser som leder till att Spadertvå och Tålig bli förvisade från enklaven, med tanken att de kommer dö i tunnlarna.

Detta är andra gången jag läser denna boken, första gången var på engelska och då ÄLSKADE jag den. Nu var jag lite orolig att intrycket inte skulle bestå, när jag läste den igen, men jag hade inte behövt oroa mig. Jag älskar den fortfarande!!! Enklav är en fantastisk dystopisk bok, med spännande världsbyggande och fantastiska karaktärer. Jag älskar varje minut av läsningen och boken tar slut alldeles för fort. ("Utpost" nr. 2 skall komma ut på svenska i höst) Har man uppskattat att läsa Hungerpelen och Divergent kommer man med all säkerhet även att älska den här serien. Vad jag kommer ihåg av den här triologin så finns det ingen av böckerna som är en svag länk, utan alla tre är lika bra och spännande. Den här serien är en av mina absoluta favoriter och jag är så glad att den blivit översatt till svenska så att den får större spridning här i Sverige.

Betyg: 5/5

Finns att köpa på cdon, Adlibris, bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar