tisdag 19 maj 2015

Anna och den franska kyssen, Stephanie Perkins



"Anna och den franska kyssen" är en ganska gullig historia. Anna, som är huvudpersonen i boken, blir skickad till Frankrike för att gå sitt sista år på high school. Detta är inget som Anna vill, utan hon tvingas av sina föräldrar att gå på en internatskola för amerikanska barn, mitt i Paris. Boken följer hennes skolår där, hur hon lär känna och blir vän med några på skolan och hur hon träffar St.Claire, en gullig kille som hon blir förälskad i. Det är bara det att Etienne St. Claire är redan ihop med någon annan.

När jag läser den här boken tänker jag flera gånger på hur lik den är "Fangirl" av Rainbow Rowell. Det hela utspelar sig i "student rum" om än i olika årskurser, huvudpersonerna blir kompisar med en tjej som bor nära och sedan kära i tjejkompisens killkompis. Fast jag måste säga att då tycker jag "Fangirl" är bättre, mycket bättre.

Men jag gillar ändå denna boken. Den är lättläst och jag tänker tillbaka och relaterar till hur det var att vara "ung" och förälskad för första gången och all osäkerhet och förvirring som hörde till. Beskrivningarna av Paris, sevärdheterna och maten där, gör att jag börjar önska att få åka dit och strosa omkring på gatorna och kanske gå på cafe eller varför inte bio. Det har inte lockat mig särskilt mycket förut.

Som vanligt (känns det som) finns det något i boken som jag irriterar mig på under läsningens gång. Jag kan köpa det mesta i boken och gillar karaktärerna, beskrivningarna av Paris och uppbyggnaden av själva historien, MEN... Jag kommer inte ifrån att Étienne St. Claire, hur gullig han än är annars, (SPOILER) hela tiden har en flickvän genom större delen av boken. Det känns inte alls OK och inte alls gulligt, när han hela tiden flirtar med Anna. Han blir inte den där mysiga killen som det nog är tänkt att han skasll vara, det sänker liksom hela känslan. Jag hade förberett mig på en romantisk läsning, med förälskade karaktärer som skulle få mig att må bra, men det blir liksom en lite sur eftersmak av det hela. Vem vill bli behandlad på det sättet som han faktiskt behandlar både sin flickvän och Anna. Nej, Étienne är tyvärr ingen "swoon worthy" kille alls, tråkigt nog. Men jag rekommenderar ändå denna boken, då den är en lättläst skön bok.

Går att köpa på cdon.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar