fredag 3 januari 2020

Årets sämsta böcker 2019

I år har jag faktiskt läst flera böcker som inte alls passat min smak. Men det kan väl bli så när man utmanar sig själv, med sådana böcker man kanske inte brukar läsa. Dessa kan säkert vara favoriter för andra, men mig passade de inte.

1/5
1984, George Orwell
Den här boken läste jag i mars månad och fick en sån lässvacka av att jag trodde jag aldrig skulle hitta en bra bok igen. Seg, eländig och det enda positiva med den boken var att jag kunde bocka av en klassiker i klassikerutmaningen. Den här boken var INTE för mig.




Doktor glas, Hjalmar Söderberg
Priviligerade vita mansgrisar som tar sig friheter är inte min grej.








1,5/5
En oskyldig kvinna, Amy Lloyd
Den här boken blev jag rekommenderad av en vän. Den var inte heller min typ av bok. Jag gillar inte att läsa om män som behandlar kvinnor illa, eller annat elände. Här är en kvinna som förälskar sig i en man som sitter i fängelse och skapar en relation med honom. Korkat, tycker jag, och inte intressant att läsa om.




2/5
Da Vinci koden, Dan Brown
Själva handlingen i den här boken är rätt okej, men jag blir extremt uttråkad när man går in i långa förklaringar om varför det skulle vara på det ena eller andra viset, och förklaringarna lyckas inte ens övertyga mig som läsare att det skulle kunna vara så. Första boken i serien var mycket mer spännande, enligt mig, så jag förstår inte riktigt hypen kring denna.


A Darker Shade of Magic, V.E Schwab
Den boken och jag klickade inte. Fastnade varken för karaktär eller handling. Lite småseg och svår att komma igenom.








The hate you give, Angie Thomas
Förmodligen hade jag lite för höga förväntningar på denna, då den synts överallt, men vi klickade inte heller. Just nu kommer jag inte ihåg så mycket av den heller vilket kanske säger en del.





Superman - Dawnbraker
Den här boken var tydligen så dålig att jag glömde recensera den på bloggen. Den kändes för uppenbart politisk och jag tyckte inte det var något flow i boken alls. Synd, då jag faktiskt alltid haft ett gott öga till Clark Kent och hans värld.






2,5/5
Dotter saknad, Anna Jansson
Den här hoppade jag bara på för att den var ny. Egentligen var jag inte stormförtjust när jag läste andra böcker av Anna Jansson heller, men man vet aldrig. Ibland är det kul att läsa thrillers eller kriminalromaner. Men denna blev jag inte direkt stormförtjust i, men det var kul underhållning en stund. 

Night Circus, Erin Morgenstern
Denna boken var högt och lågt och flummigt och spretigt. Inte riktigt vad jag brukar gilla, men kul att ha läst trots att den inte passade mig. 



Som ett eko, Diana Gabaldon
I stort gillar jag serien om Claire och Jamie Fraser, den har definitivt sina brister men kan vara nog så underhållande. Men den här boken kändes som ett snabbt ihopakok. Vissa bitar tyckte jag inte hängde ihop, andra var i stort direkta upprepningar av tidigare händelser och helt plötsligt får man följa bikaraktärer som bara gör berättelsen ännu spretigare. Stor besvikelse!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar