söndag 29 april 2018

De tre musketörerna, Alexandre Dumas

Titel: De tre Musketörerna
Originaltitel: Les trois mousquetaires 
Serie: The D'Artagnan Romances, #1
Författare: Alexandre Dumas
Utgivningsår: 1844 (2011)
Förlag: Klassikerförlaget Steniq AB
Sidor/tid: 630 sidor
Genre: Klassiker, Äventyr
Språk: Svenska, Engelska

Ljudbok Svenska
Inläsare: Anders Mossling
Ljudbok Engelska
Inläsare: Bill Homewood

Handling:
Alexandre Dumas klassiska äventyrsroman De tre musketörerna handlar om den modige ynglingen D'Artagnan som kommer till Paris för att bli musketör. De tre musketörerna Athos, Portos och Aramis korsar D'Artagnans väg och tillsammans dras de in i maktens intriger. D'Artagnan blir häftigt förälskad i en förtjusande hovdam medan konflikten med England och den lömska kardinal Richelieu lurar i bakgrunden.

Mina tankar:
Aprils bok till utmaningen 6 klassiker på 6 månader (av Vargnatts bokhylla) blev De tre Musketörerna. Jag gillar de filmer jag sett baserade på den här boken och hade väl en bild av hur den skulle vara utifrån dem. Det är inte alltid bra, men jag trodde verkligen jag skulle gilla den här och kanske just därför blir besvikelsen extra stor.

Jag började med att lyssna på den på svenska via Storytel. Jag upplevde den versionen omständig och med ett onödigt gammaldags språk och en ganska stel inläsare. Vid kapitel 15 bytte jag till en engelsk ljudbok. Då blev det lättare att få flyt i lyssningen och historien. Men det blev genast svårare att varva med min svenska läskopia. Så till slut bestämde jag mig för att bara läsa boken.

Alla de här bytena kan ha påverkat att jag hade svårt att på ett flyt eller att få den där röda tråden i handlingen, men jag tror inte det. Boken handlar ju om D'Artagnan när han far till Paris för att få bli Musketör och där träffar och blir vän med Arthos, Porthos och Aramis och deras äventyr ihop. Men jag tycker berättandet är väldigt spretigt och många gånger överdrivet detaljerat, bitar är med som inte känns relevanta till helheten och den degar ihop i vissa delar, medans andra scener är riktigt läsvärda. 

(En del  Spoilers nedan)

 Dessutom har jag svårt för karaktärerna som är oansvariga, barnsliga svin som tar beslut ofta baserad på själviskhet. De har ihop det med gifta kvinnor, de dödar folk som förolämpar dem, vare sig det är missförstånd eller inte. De manipulerar och talar om kärlek som om de visste var det var, efter ett nattligt besök. Skitstövlar helt enkelt och när en kvinna gör likadant dömmer de henne till döden. Nu tycker jag att kvinnan ifråga begick en hel del ruskigheter, men hon var den enda i boken som fick betala för det.

Men boken var snygg och billig och jag är ändå glad att jag läst den, även om den inte passade mig.

De tre musketörerna handlar om svartsjuka, manipulation och skitstövlar i allmänhet, vill man läsa om det, ja, då är det bara att hugga tag i den. Det kan dock vara bra att veta att det är ganska omständligt berättat emellanåt.

Betyg: 2/5



Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig läst boken, bara sett olika filmversioner av den. Har aldrig haft lust att läsa den och efter ditt inlägg tror jag att jag kan hoppa över med gott samvete :). Enda anledning till att läsa den för mig hade möjligtvis varit att min gamla vovve hette Aramis. Men inte döpt efter boken, hittade namnet på en namnsida och föll för det innan jag kom ihåg att en karaktär här också heter så :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker absolut du kan hoppa över den och nöja dig med filmversionen som. Fint hundnamn ändå, kan ju också upplysa om att karaktären vid samma namn var den mest sympatiska.

      Radera