söndag 5 november 2017

Equilibrium av Anna Jakobsson Lund

Titel: Equilibrium
Originaltitel: Equilibrium
Serie: -
Författare: Anna Jakobsson Lund
Utgivningsår: 2017
Förlag: Annorlunda förlag
Sidor/tid: 456
Genre: Unga vuxna, Fantasy
Språk: Svenska
Recensionsex från författaren. Tack!!!


Handling:
Midnattsklockan slår medan jag springer genom Kintoros sluttande gränder. Jag skulle ha varit på scenen nu, tagit emot de andra kemisternas applåder. Ingen hade vågat neka mig ett forskningsprojekt efter det här.

Jag borde ha stannat i bankettsalen, kontrollerat den skärande smärtan. Bröt den sig ut ur mig? Hur kunde den göra det?

Klackarna slinter mot gatstenarna och jag drar av skorna. Fötterna domnar bort, men jag stannar inte. Jag måste härifrån, måste byta om innan någon ser mig. Klänningen är kladdig av blod.


Mina tankar:
Anna är författaren till bl.a. triologin om Systemet. Denna boken är så snygg och framsidan skapar stora förväntningar på innehållet. Den beskrivs som en bok för unga vuxna, men det kan tilläggas att den innehåller detaljerad sex, för de som är känsliga för det.

Anna har ett väldigt beskrivande och målande språk, vilket ger en berättelse i lungt tempo men inte utan action. Det är en spännande värld vi får besöka, med ett folk där vissa har förmågor/förbannelser. Vi har fördomar, nya sätt att identifiera sig, men inte så mycket politik trots att vi vet att ett krig pågår i landets utkanter. Till större delen befinner vi oss i Porto Du Luando en sprudlande stad med slumkvarter, kriminalitet och sprudlande Varitekvarter.

Vi får följa och lära känna Ari rätt väl. Hur hen växer som person tillsammans med sin förmåga. Vilka vänner hon möter och utmaningar de får genomgå. Men det är det där med könstillhörighet. Hjärnan vill hela tiden placera in Ari än här än där. Men hon är unik i ett land där man genom tatueringar och tygmönster  gör allt för att kategorisera och placera in människor i olika fack och ändå verkar hon rätt säker på sig själv och har själv inga problem med sin identitet.

Från början känner jag att det är en helt ok bok. Lite spännande ibland men jag fastnar inte riktigt. Boken är normbrytande och mycket av dess fokus läggs på det istället för på handlingen. Men när det väl är etablerat och handlingen kan få ta plats... Det är då det händer. Spänning som stiger och som driver mig in i en manisk läsperiod. Du vet, när man inte vill sluta läsa och måste veta vad som skall hända. Helt underbart! Jag vill ha mer!


Summering:
Snygg läsvärd bok!
Rekommenderas till:

De som är sugna på en fantastisk berättelse.
Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar