lördag 25 november 2023

När vargarna kom, Charlotte McConaghy

Titel
: När vargarna kom
Serie: -
Författare: Charlotte McConaghy
Utgivningsår: 2021
Förlag: Lavender Lit
Sidor/tid: 8 timmar 36 minuter
Genre: Roman
Språk: Svenska

Ljudbok
Inläsare: Gunilla Leining

Handling:
Inti Flynn reser till Skottland med sin tvillingsyster Aggie och ett team av biologer för att försöka återinföra vargar i de avlägsna högländerna. Hennes förhoppning är inte bara att rädda det döende landskapet utan också Aggie, som lider svårt efter den fruktansvärda incident som drev systrarna att lämna sitt hem i Alaska. 

När försöket med vargarna visar sig lyckat kan Inti äntligen slappna av. Men det dröjer inte länge förrän allting vänds upp och ner. En av lokalborna hittas död och Inti vet att alla kommer att skylla på vargarna. Själv vägrar hon tro att vargarna ligger bakom attacken och för att skydda dem tar hon ett ödesdigert beslut. Men om det inte var vargarna som dödade mannen, vem var det då?

Snabb sammanfattning av vad jag tyckte
Jag ville älska denna boken. Det gjorde jag inte. Jag tyckte inte illa om den, den var bra eller iallafall ok. Men jag tycker den var lite skum, jag fick inget riktigt grepp om den. Jag tyckte berättandet var lite hattigt för min smak och att jag inte fick något skönt flyt i läsningen. Det var svårt att bry sig om karaktärerna och Vargarna för jag fick inte lära känna dem ordentligt. Miljöerna som i det här fallet var skotska skogar och bondelandskap brukar ju vara något som binder mig men de här skogarna fastnade jag inte för. Det kanske helt enkelt var så att det blev för många spår för min smak, med vargarna, tvillingsystern och hennes problem, polisen, mord och två tidslinjer.

Även om boken var okej och läsvärd är ändå känslan av besvikelse stor då mina förhoppningar var så mycket större. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar