tisdag 12 september 2023

Tisdagstrion - Australien

 


Idag handlar Tisdagstrion från Ugglan och boken om: Australien

Därifrån har jag inte läst så många böcker,men en lista på tre skall ju inte vara omöjligt då jag i år läst två böcker som utspelat sig där.

Ord i djupaste blått, Cath Crowly
Detta är en gullig och lättläst ungdomsbok som till stor del utspelar sig i en bokhandel där man får skriva och notera i böckerna i ett speciellt rum. 

Rachel var länge hemligt förälskad i sin bästa vän Henry Jones. Dagen innan hon flyttade från Gracetown gömde hon ett kärleksbrev i Henrys favoritbok, i hans föräldrars bokhandel. Rachel väntade. Men Henry hörde aldrig av sig.

Tre år senare - känslomässigt bedövad efter att hennes bror omkommit i en drunkningsolycka - återvänder Rachel till Gracetown. Hon ska arbeta ett år innan hon går om sista året i skolan och får jobb i bokhandeln, där hon nu tvingas arbeta med Henry, som hon helst aldrig velat träffa igen.

Henry är glad över att Rachel är tillbaka och förstår inte varför hon är så kylig gentemot honom. Men så småningom börjar de komma varandra närmare igen. Livet går inte att styra och ibland är det outhärdligt. Men tänk om det finns ord, kärlek och andra chanser som gör att allt trots allt har mening?

The Lost man, Jane Harper
Jane Harper beskriver den Australienska naturen och dess klimat på ett sätt som gör det mycket levande. Trots tragisk familjehistoria gillade jag denna boken. 

Ett laddat familjedrama i olidlig hetta. De två bröderna Nathan och Bub möts för första gången på månader vid en gammal gravsten mitt ute i den australiska vildmarken. Framför dem ligger den tredje brodern Camerons kropp, det är uppenbart att han mött en plågsam död under den obarmhärtiga solen. Vad fick honom att ge sig ut ensam till den gudsförgätna platsen? Medan familjen sörjer brottas Nathan med frågetecknen kring Camerons död och mörka hemligheter nystas upp. Om någon tvingat Cameron in i döden är listan över misstänkta på den isolerade farmen inte särskilt lång.


Hetta, Jane Harper
Ytterligare en bok av Harper. Jag tror vi kan få se flera böcker av henne idag. Denna var också helt okej läsning där man kan känna den torra värmen under tiden man läser.

Australien härjas av en svår torka och invånarna i den lilla avfolkningsorten Kiewarra tvingas dagligen fatta desperata beslut på grund av vattenbristen. Under mystiska omständigheter tar Luke Hadler livet av sin familj och sedan sig själv. Poliskommissarie Aaron Falk kommer tillbaka till sin barndoms hemtrakter för att närvara vid begravningen. Luke var hans bäste vän, men de delade även en mörk hemlighet. Under århundradets värsta torka börjar Falk ifrågasätta vad som verkligen hände med Luke. Han bär på en bestämd känsla av att något inte stämmer – men ju mer han nystar i fallet, desto mer börjar gamla sår att blöda. Sedan länge begravda lögner tar sig upp till ytan, och Falk tvingas konfronteras med sina egna värsta minnen.

4 kommentarer:

  1. Hetta har jag läst och The lost man, på svenska, står och väntar i hyllan.

    SvaraRadera
  2. Hetta har jag läst. Bra deckare.

    SvaraRadera
  3. Jane Harper känner jag igen, men jag har fortfarande inte läst något av henne. Cath Crowly är ett nytt namn för mig

    SvaraRadera