söndag 23 oktober 2022

Böcker som inte funkar...

 Ibland måste man bara avbryta böcker. Vissa gånger för att det helt enkelt inte är bra. Andra gånger kan det vara mer diffust. Det kan vara för att det inte passar dagens läs-humör, det kan också vara sättet boken är skriven på eller att man stöter sig på något eller för att det är, som många gånger i mitt fall, för obehagligt eller för nära verkligheten. 

Oavsett anledning tror jag att det kan vara bra att inte alltid tvinga sig igenom böcker. Ibland kanske man vill fortsätta ändå, då det är till någon uppgift eller för att det är något man faktiskt vill ha läst, trots att man inte klickar. Men ofta är det bra att inse att boken inte är för mig och gå vidare.

Denna månaden, hittills, har jag haft två sådana böcker. Efter ett flertal veckor då det gått väldigt segt med läsningen kände jag att jag kom igång så smått igen, vilket var skönt. Men då är det extra viktigt att vara känslig för vad som passar och inte så man inte åker tillbaka in i läs-svackan igen.

Den osynliga, Roy Jacobsen
Den här boken har så vackert omslag och handlar om människor i Norska skärgården. Detta tillsammans lockade mig att läsa boken. Jag skulle nog gilla boken, men just nu var den alldeles för beskrivande och långsam för att jag skulle kunna fortsätta med den. 

Drömmarnas flod, Elisabeth Nemert
Den här började helt okej, men blev mer och mer skum, enligt mig. När det sedan dök upp en rosa delfin som någon form av hjälpare, då la jag ner försöken att fortsätta. Jag måste hitta något vettigare att lyssna på.

1 kommentar:

  1. Jag har försökt bli bättre på att dnf:a böcker och det går framåt! Finns så många som jag vill läsa så känns dumt att lägga tid på sådana jag inte tycker om eller fastnar för.

    SvaraRadera