tisdag 27 september 2022

Tisdagstrion - Skor & kläder


 Det är vecka 39 och sista veckan i September det här året. Det är också Tisdag vilket innebär Tisdagstrion från Ugglan och Boken

Idag är temat: Skor & kläder (i titel, på omslag, i handling)

En bok är helt klar redan när jag ser temat, resten får jag göra lite djupare dykning i bokhögarna för att hitta.

Lucia Lucia,Adriana Trigiani (Huvudkaraktären arbetar som assistent till en kläddesigner)
Den här boken läste jag i somras och den hade en underbar stämning. 50-talet i New York och en Italienskättad tjej som försöker bryta sig loss från traditioner och arbeta hos en kläddesigner på ett fint, stort varuhus. Jag läste den på svenska, men den verkar inte finnas att köpa längre. Det är synd för den var riktigt bra.

Set in the glittering, vibrant New York City of 1950, Lucia, Lucia is the enthralling story of a passionate, determined young woman whose decision to follow her heart changes her life forever.

Lucia Sartori is the beautiful twenty-five-year-old daughter of a prosperous Italian grocer in Greenwich Village. The postwar boom is ripe with opportunities for talented girls with ambition, and Lucia becomes an apprentice to an up-and-coming designer at chic B. Altman’s department store on Fifth Avenue. 

Engaged to her childhood sweetheart, the steadfast Dante DeMartino, Lucia is torn when she meets a handsome stranger who promises a life of uptown luxury that career girls like her only read about in the society pages. Forced to choose between duty to her family and her own dreams, Lucia finds herself in the midst of a sizzling scandal in which secrets are revealed, her beloved career is jeopardized, and the Sartoris’ honor is tested. 

Lucia is surrounded by richly drawn New York characters, including her best friend, the quick-witted fashion protégé Ruth Kaspian; their boss, Delmarr, B. Altman’s head designer and glamorous man-about-town; her devoted brothers, Roberto, Orlando, Angelo, and Exodus, self-appointed protectors of the jewel of the family; and her doting father, Antonio. Filled with the warmth and humor that have earned Adriana Trigiani hundreds of thousands of devoted readers with her Big Stone Gap trilogy, Lucia, Lucia also bursts with a New York sensibility that shows the depth and range of this beloved author. As richly detailed as the couture garments Lucia sews, as emotional as the bonds in her big Italian family, it is the story of one woman who believes that in a world brimming with so much promise, she can—and should be able to—have it all.


Ceremonin, Kiera Cass (Klänning på omslag)
Det var ett bra tag sedan jag läste den här serien. Jag tyckte nog att den var underhållande då det begav sig för jag fortsatte att läsa serien. Men det som fick mig att ens titta åt böckerna var omslagen. Varje bok har kvinnor med regäla balklänningar på sig.

Ceremonin är första boken av fem i Kiera Cass enormt populära fantasyserie. Hungerspelen möter The Bachelor i denna internationella bästsäljare.Om du fick en chans att vinna både kärlek och ett bättre liv, skulle du ta den, även om det innebar att du var tvungen att ompröva allting du tidigare trott på?För trettiofem tjejer är The Selection deras livs chans, en möjlighet att fly det liv och den kast de är födda i och istället leva i lyx och rikedom. De ska få bo i det kungliga slottet, tävla om att vinna prins Maxons hjärta och om att bli Illéas nästa drottning. America Singer har aldrig drömt om den typen av liv och hon vill absolut inte vara en del av en kungafamilj som förtrycker sina undersåtar. Men kanske är saker inte riktigt vad de ser ut att vara kanske har America och prins Maxon mer gemensamt än vad hon vågat drömma om?

Cinder, Marissa Meyer (Sko på omslag)
När den här boken först kom ut på svenska hade den samma omslag som den engelska utgivningen och den fångade också mitt öga. Framförallt var det nog den röda skon som fick blicken att fastna. Efter det har ett annat förlag tagit över utgivningen och jag gillar inte alls de nyare omslagen. Men boken är helt okej.

Människor och androider trängs på de stökiga gatorna i Nya Beijing. En dödlig pest plågar befolkningen. Från rymden övervakas de av ett hänsynslöst månfolk, som väntar på att sätta sina planer i verket. Ingen vet att Jordens öde hänger på en enda flicka...
Cinder, begåvad mekaniker till yrket, är en cyborg. Hon är en andra klassens medborgare med ett mystiskt förflutet, vars styvmamma klandrar henne för hennes styvsysters sjukdom.
Men när den snygge prins Kai kommer in i hennes liv upptäcker hon plötsligt att hon hamnat mitt i en intergalaktisk kamp och dragits in i en förbjuden attraktion.
Cinder slits mellan plikt och frihet, lojalitet och förräderi, och tvingas nu att gräva fram hemligheter om sitt förflutna om hennes värld ska ha någon framtid.

7 kommentarer:

  1. Cindeer och Cermonin har jag läst.

    SvaraRadera
  2. Tack för tips på helt nya böcker! Cinder ser särskilt lockande ut

    SvaraRadera
  3. Cinder är den enda jag har läst i din trio och den är med även i min 🙂

    SvaraRadera
  4. Tre böcker som jag inte har läst. Men den med skon på har jag nog sett tidigare.

    SvaraRadera
  5. Cinder är den enda jag har läst av dina. Jag tyckte om hela serien.

    SvaraRadera