tisdag 25 december 2018

Peter Pan, J.M Barrie

Titel: Peter Pan
Originaltitel: Peter Pan
Serie: -
Författare: J.M. Barrie
Utgivningsår: 2009 (1904)
Förlag: Blackstone Publishing
Sidor/tid: 5 timmar 2 minuter
Genre: Barn och ungdomsboksförfattare, fantasy
Språk: Engelska

Ljudbok
Inläsare: Christopher Cazenove

Handling:
När Peter Pan flyger in genom fönstret till de tre barnen Darlings sovrum för att leta efter sin borttappade skugga, går startskottet för ett klassiskt äventyr som trollbundit barn och vuxna i mer än hundra år.
Tillsammans med Peter Pan ger sig Wendy och hennes bröder, Michael och John, iväg på sitt livs resa.
Färden går till landet Ingenstans - en magisk fantasiö befolkad av sjöjungfrur, pirater, älvor och indianer.
Här möter barnen älvan Tingeling och De borttappade pojkarna, och här får de vara med om en rad fantastiska äventyr som kulminerar med striden mot skurkarnas skurk - den beryktade kapten Krok.

Mina tankar:
Idén med Peter Pan har sedan tidig barndom lockat mig. Jag tror jag har läst eller åtminstone börjat läsa boken som barn. Dessutom tittar jag mer än gärna på filmer som har Peter Pan-tema. 

Jag uppskattar den berättarröst som följer genom boken, vilket funkar särskilt bra när man lyssnar på boken. Den är lättläst och full av äventyr, vilka avlöser varandra i snabb takt, då Peter förmodligen har någon form av bokstavskombination. Det är bitarna med Peter som är roligast, vilket innebär att det börjar lite långsamt innan han dyker upp.

Om man begrundar boken lite djupare är det en ganska tragisk historia, men jag väljer att läsa den som en fantasifull barnberättelse, full med spänning och lek. Könsrollerna kan man ju också kommentera då de är väldigt 1904-tal och en produkt av sin tid. 

Som berättelse är den lekfull och fylld av fantasi och barndom. Lite rå är den ju också, då Peter tar kål på folk utan minsta eftertanke, precis som i barns lek. Men jämför man med tex. Sagorna om Hans och Greta eller Rödluvan är det ju inte så skrämmande, trots kapten Krok och Peters tåget.

Peter Pan är en klassisk saga som jag älskar för sin lekfullhet.

Betyg: 4/5




Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar