onsdag 18 oktober 2017

The Handmaid's tale, Margaret Atwood

Titel:  The Handmaid's tale
Originaltitel: The Handmaid's tale
Serie: -
Författare: Margaret Atwood
Utgivningsår: 1985
Förlag: Random House UK
Sidor/tid: 10 timmar, 23 minuter
Genre: Dystopi
Språk: Engelska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Joanna David

Handling:
I Atwoods klassiska dystopi från 1985 ges en bild av ett framtida USA, som förvandlats till den kristet fundamentalistiska republiken Gilead. I kampen mot sjunkande födelsetal rekryteras kvinnor i fruktsam ålder och utnyttjas hämningslöst som Tjänarinnor när de befruktas mot sin vilja av härskarklassens män, Anförarna. ­Offred är en Tjänarinna som lever under strikt övervakning, men som drömmer om att ta sig bortom Muren och bli fri igen.


Mina tankar:
Detta är en relativt tidig dystopisk berättelse som nu blivit tv-serie. Tv-serien har jag inte sett, men jag blir lite nyfiken på den nu efter att ha läst boken. 

Historien är ganska försiktigt berättad och har ett relativt långsamt tempo. Vi får små glimtar av nu och då, som så småningom pusslas ihop till en helhetsbild och det var inte helt lätt att komma in i boken. Jag får inte grepp om vad som pågår eller vad som har hänt förrän en bra bit in i boken. 

Under tiden jag läser slås jag av att det här mer liknar en beskrivning av ett dystopiskt samhälle än den dramatiska berättelse jag trodde att det skulle vara. En bild av ett samhälle som grundats på någon snedvriden tolkning av Bibeln målas upp, allt till männens fördel naturligtvis och det blir tillslut en ganska intressant tolkning av hur galet ett samhälle kan bli när det är grundat på rädslor och fördomar. Lika aktuellt nu som då.

Offreds och hennes likar, tar inte så stor plats och det är inte heller meningen. De skall bara ställa upp med sin livmoder och de lever i en sorgligt ensam och kontrollerad miljö. Det är en så deprimerande känsla över hela boken, inte för att dystopier brukar vara glättiga, men jag känner verkligen hopplösheten ända in märgen. Slutet var däremot rätt intressant och var tillfredsställande samtidigt som det var väldigt otillfredsställande. Jag har faktiskt läst en bok som påminner lite om denna, en Young adult-version som inte var fullt så nattsvart och det är The Jewel av Amy Ewing, men den här var bättre. Det här är en bok som inte kommer lämna mig i första taget. Den är inte den bästa bok jag läst, men det är en sån där bok som fastnar vare sig man vill eller inte.

Summering:
Läsvärd tragisk dystopi
Rekommenderas till:
Dystopiälskare som inte vill ha ungdomsvarianten.
Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Har hört så mycket bra om den här så den hoppas jag absolut hinna läsa någon gång!

    SvaraRadera