tisdag 8 augusti 2017

Ibland mår jag inte så bra, Therese Lindgren

Titel: Ibland mår jag inte så bra
Originaltitel: Ibland mår jag inte så bra
Serie: -
Författare: Therese Lindgren
Utgivningsår: 2016
Förlag: Bonnier Audio
Sidor/tid: 3 timmar 40 minuter
Genre: psykisk ohälsa, memoarer
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Therese Lindgren

Handling:
Att må dåligt psykiskt är inget att skämmas över, säger Therése Lindgren, Sveriges största kvinnliga youtuber. Hon blev Årets Youtuber både 2016 och 2015 och hennes hyllade videor består av allt från glada skönhetstips till tårfylld ensamhet. I den här boken fördjupar hon sig mer i sin bakgrund och varför hon ibland inte mår så bra. Hur känns panikångest? Vad kan man göra för att peppa sig själv? När ska man söka hjälp och vad finns det för hjälp att få? Hur kan någon som är så framgångsrik också må så dåligt?

På ett ärligt, personligt och ofta humoristiskt och lättsamt sätt tar sig Therése Lindgren an ett svårt ämne från många vinklar. Hon vill berätta om sin egen psykiska ohälsa och få andra att förstå att det här är vanligt och drabbar de flesta människor någon gång i livet. Therése varvar sina egna berättelser och erfarenheter med fakta. Hon delar även med sig av tips som hur du andas dig ur en panikattack, hur du kan prata om ditt tillstånd med vänner och familj eller något så grundläggande som hur du tar dig upp ur sängen på morgonen. Ibland är det såklart viktigt att man söker professionell hjälp och andra gånger kan man faktiskt må bättre av att "acceptera läget". (Bokus)


Mina tankar:
Den här boken är ju skriven av en så kallad "Youtubestjärna", vilket innebar att jag  drog mig för att läsa den. Fördomar, fördomar, japp, jag har dem jag med. Men eftersom den handlar om psykisk ohälsa fick jag ett ryck och gav den en chans. 

Igenkänningsfaktorn (förutom att vi lever två helt olika typer av liv) var så hög att jag satt och grät, eller rättare sagt, jag bölade under vissa delar av  boken. Jag var tvungen att pausa för att lugna  ner mig. Tänk att andra kan drabbas av precis exakt samma sak. Samma symtom, samma förvirring och känslan av att inte förstå vad det är man drabbats  av.

Hennes liv i sig är jag inte så intresserad av, då jag inte följer henne på Youtube eller gillar bibliografier som genre. Men en sak jag undrar över, är om hur hon blev behandlad av Försäkringskassan. Blev hon jagad med blåslampa, förminskad och allmänt illa behandlad eller funkade den relationen? Anledningen till min undran är naturligtvis egna erfarenheter. Oavsett, så är jag glad att jag läste denna korta lilla bok.

Det är bra att den finns och hjälper till att skapa förståelse och öppenhet kring psykisk ohälsa. Den borde vara obligatorisk läsning ihop med diskussioner i högstadiet eller gymnasiet, så att alla får en grundförutsättningar för att psykisk ohälsa är vanligt och inte innebär tvångströja. Jag har redan rekommenderat boken till andra för att de skall få en inblick i hur det kan vara att leva med en hjärna som bråkar med en.

Summering: Lättläst bok som en introduktion till information om psykisk ohälsa.

Rekommenderas till:

Alla ungdomar, samt de som känner någon eller lider av psykisk ohälsa.

Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar