fredag 21 april 2017

Twilightserien, Stephenie Meyer

Titel: Twilight, New Moon, Eclipse,  Breaking dawn
Originaltitel: Twilight, New Moon, Eclipse,  Breaking dawn
Författare: Stephenie Meyer
Utgivningsår: 2005-2008
Förlag: Atom
Sidor/tid: 43
Genre: Ya, romance, supernatural
Språk: Engelska



Handling i korthet:
Bella Swan flyttar till sin pappa i Forks, blir kär i Edward. Edward blir kär i Bella, men försöker hålla sig ifrån Bella. Bella hamnar i farliga situationer, Edward gör allt för att skydda Bella. Edward lämnar Bella. Bella mår dåligt och blir kompis med Jacob. Jacob gör allt för att skydda Bella. Edward kommer tillbaka. Edward och Jacob gör allt för att skydda Bella som fortfarande hamnar i farliga situationer.

Mina tankar:
Eftersom det här är en omläsning mitt i en lässvacka för att få igång läsandet igen, blir det bara lite snabba åsikter, mer än en hel recension.

Alltså egentligen, om man skall se på de här böckerna seriöst så är det så mycket som borde störa mig. Ångesten, överbeskyddandet, kommunikationsproblemen, listan kan bli lång... Men...

Folk må tycka vad de vill om Twilightserien, men för mig är den rena läsglädjen om man bara är på rätt humör. Ibland känner jag att det borde bli för mycket av dragningskraften mellan Edward och Bella, men det blir det inte. Med allt känsloliv och alla tankar de har, känns det helt logiskt att de är så totalt beroende av varandra.

Alla andra karaktärer är också så fantastiska, som Jacob. Vem vill inte ha en sådan vän? Eller glada Alice, snälla Carlisle eller tystlåtna pappa Charlie. Böckerna är så mycket mer och bättre än filmerna. Hela känslolivet som beskrivs i böckerna försvinner liksom i filmerna. 

Böckerna tillhör inte den mest fantastiska litteraturen som finns, men de ger definitivt läsglädje och underhållning. Lässvackan fick de bort och det är roligt att läsa igen.

Måste också säga att jag föredrar dem på engelska, men kan inte riktigt förklara varför. 

Rekommenderas till:
Romantiker och folk i lässvackor

Betyg för hela serien: 5/5

Om jag kunde drömma (Twilight) går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

När jag hör din röst (New Moon) går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Ljudet av ditt hjärta (Eclipse​) går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Så länge vi båda andas (Breaking Dawn) går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Jag håller helt med om allt du säger. Twilight har fått så mycket skit, och visst är det inte den mest välskrivna litteraturen där ute, men jag kan inte släppa den första känslan jag fick när jag läste serien och just därför kommer jag alltid att tycka om den. :)

    SvaraRadera