måndag 27 mars 2017

Svindlande höjder, Emily Bronte

Titel: Svindlande höjder
Originaltitel: Wuthering heights
Serie: -
Författare: Emily Bronte
Utgivningsår: 1847
Förlag: Svenska Ljud Classica
Sidor/tid: 14 timmar 16 minuter
Genre: Klassiker, Historisk Roman
Språk: Svenska

Lyssnat på Storytel
Inläsare: Johan Rabaeus, Katarina Ewerlöf


Handling:
Hittebarnet Heathcliff kommer som liten till familjen Earnshaw på Wuthering Heights. Pojken växer upp olycklig och svåråtkomlig, älskad av sin fosterfar och fostersystern Catherine men avskydd av sin fosterbror. När fosterfadern dör försvåras Heathcliffs liv och den enda som ännu älskar honom är hans tvillingsjäl Catherine.

Men ödet och missförstånden ska skilja dem åt. Catherine gifter sig med en barndomsvän och hämnden blir Heathcliffs enda mål. Tillbaka i sin uppväxttrakt i ett storslaget Yorkshire återser han Catherine och mellan dem finns allting kvar, samtidigt som allt är för sent. En insikt som för evigt förmörkar Heathcliffs värld. (Bokus)


Mina tankar:
Nyfikenheten till Wuthering heights väcktes av ett flertal referenser till boken i annan litteratur och av någon anledning förväntade jag mig romantik ala "Stolthet och fördom". Men tji fick jag... Jag inser snabbt hur lite koll jag har på välkänd klassisk litteratur. Det här är ju en helt galen bok med absolut avskyvärda människor.

Jag gillar inte berättarstilen, där allt blir skvallrat fram från hushållerskan på Thrushcross Grange till den nya hyresgästen där. Jag hade mycket hellre sett allt ur huvudpersonernas ögon, än att få det filtrerats genom en tredje persons ögon. Jag gillar heller inte karaktärerna, vilka är vidriga, själviska, oförskämda och våldsamma, för att bara nämna något. 

Trots alla mina negativa känslor är jag ändå som trollbunden och jag kan absolut inte lägga ifrån mig den. Händelseförloppet fascinerar mig på samma sjuka sätt som att se en bilolycka i realtid. Man ser händelserna leda fram mot en katastrof och man skulle vilja vända bort blicken eller göra något åt det, men det går bara inte. Vi får se Heathcliff och Catherines passion byggas upp för att sedan se de destruktiva effekterna av den påverka allt för många människor. Det här är kärlek när den är som värst. 

Jag kan förstå att boken blivit en klassiker, för trots att den har så många element som jag ogillar, har Emily ändå fångat mig i sitt grepp och jag är helt såld. Jag, som så många andra, älskar boken! Den kommer jag läsa igen!

En liten passus är att jag har svårt för Rabaeus som inläsare i den här boken. Han låter ganska uttråkad när han läser.

Rekommenderas till:

De som vill ha ångestfylld, destruktiv kärlek...
Betyg: 4/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

2 kommentarer:

  1. Åh, nu känner jag att jag vill läsa den här asap. Superbra recension! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt, Tack! Boken är helt klart läsvärd!

      Radera