onsdag 8 juni 2016

Ett folk utan land, Melina Marchetta

Titel: Ett folk utan land
Originaltitel: Finnikin of The Rock
Författare: Melina Marchetta
Utgivningsår: 2008 (sv. 2015)
Förlag: Gilla böcker
Sidor/tid: 398
Genre: Fantasy, ya
Språk: Svenska









Handling i korthet:
För tio år sedan mördades landet Lumateres Kungafamilj och efter "de onämnbara dagarna" är större delen av folket spridda som flyktingar i olika flyktingläger. De som blev kvar är fast under fasansfulla förhållanden. Finnikin som växte upp i slottet, lyckades som barn fly och har sedan dess levt under rådsherren Sir Tophers beskydd. De reser runt och försöker hjälpa sina landsmän bäst de kan. I ett kloster träffar de på den viljestarka Evanjalin. Hon påstår att tronarvingen lever och kan hjälpa sitt folk. Detta leder till en resa för att återta sitt land.

Mina tankar:
Melina Marchetta kommer från Australien och är författare till bland annat Jellicoe Road (2006). Den har jag inte läst, men den här boken lockade mig redan innan jag visste att den kommit ut på Svenska. Så när den fanns på bokrean, var jag ju tvungen att köpa den. Ett folk utan land är första boken i en triologi, där tvåan och trean bara finns på engelska än så länge.

Jag trodde verkligen att det här skulle vara en bok klippt och skuren för mig, men jag får ingen känsla för karaktärerna, och de romantiska känslorna... nja, jag känner det liksom inte. Jag vill gärna få kontakt med någon av karaktärerna när jag läser. Men Evanjalin som är lite spännande i början, blir senare, med hennes humör och hemlighetsmakeri inte så mystiskt längre, utan bara irriterande. Finnikin verkar vara en ganska vettig person, men ändå är det en viss distans mellan oss och jag kan inte leva mig in i hans värld heller.

När vi ändå tar upp de negativa aspekterna på boken, så måste jag säga, utan att berätta för mycket, att vissa händelser i boken har jag lite svårt att få grepp om. Jag hade behövt lite mer information och mer bakgrund till hur tex Evanjalins krafter fungerar. Jag känner flera gånger att boken kunde gått mer på djupet, så att jag fick en djupare förståelse för både karaktärer och handling.

Däremot gillar jag att boken tar upp flyktingfrågan. Flyktingarna är inte välkomna någonstans och lever under vidriga förhållanden med svält och sjukdomar. Vissa passager fick mig att tänka till och läsa om igen.

"Män som hade starka och passionerade röster i Lumatere, som försörjde sina familjer och var respekterade i sina byar. Nu sitter de tysta och är beroende av barnen som måste översätta allt för dem som om de var hjälplösa spädbarn. Finnikin undrade hur det påverkade en man som en gång var rakryggad och stolt. Hur kunde han berätta sin historia utan språk?" (s. 77)

Jag kan tänka mig att boken skulle kunna vara bra att ha som utgångspunkt i diskussioner med tex. ungdomar, i flyktingfrågan.

Det här är dessutom en av få böcker som faktiskt nämner att någon har mens, bara det är lite imponerande tycker jag. Många gånger funderar jag på hur tjejerna i alla äventyr som finns nedskrivna aldrig tycks ha någon mens eller pms heller för den delen. Det skulle bli ett helt annat äventyr...

Större delen av boken är en resa runt i Skuldenore och utan kartan i början av boken hade jag varit helt vilse, som det var nu var jag bara lite vilse. Många namn på tex. länder, städer, fiender och flyktingläger gjorde det lite trögt att hänga med i svängarna.

Trots att jag gnällt en del på boken, var den en helt okej läsning under tiden jag läste den. Förmodligen kommer jag dock snabbt att glömma av vad den handlade om, den blir en av de där böckerna som försvinner in i den grå massan av helt okej böcker, som är underhållande, men inte sticker ut nämnvärt.

Rekommenderas till:
Lättläst fantasy

Betyg: 3/5

Går att köpa på cdon.comAdlibris.comBokus.com
Läs om boken på goodreads

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar