tisdag 6 juni 2023

Tisdagstrion - Ser fram emot att läsa i sommar

 


Denna veckan är uppmaningen från Ugglan och Boken att tipsa om tre böcker under temat: Ser fram emot att läsa i sommar. 

För ett tag sedan listade jag en hel hög med böcker på min sommar-TBR. Idag får det får bli lite extra uppmärksamhet på tre av dem som jag ser mest fram emot att läsa i sommar.

Sista sommaren, Eleonore Holmgren

Denna boken har jag blivit rekommenderad att läsaav en arbetskamrat. När jag såg den på bokrean var den tvungen att följa med hem och jag har sparat den för att läsa den nu i sommar. Jag hoppas på en mysig, lättläst bok med sommarkänsla.

Adam är utkastad hemifrån och på flykt från en knarklangare när han desperat bryter sig in i ett hus i Stockholms skärgård. Där överraskas han av 86-åriga Britta, en vresig och bestämd dam som mot sina barns vilja har rymt till sitt älskade sommarställe.

Britta låter Adam stanna eftersom hon inser att hon behöver hjälp. Han får betala för mat och uppehälle genom att jobba hårt och följa hennes minsta nyck. Till en början gnisslar det ordentligt mellan dem, men långsamt börjar en vänskap växa fram som kommer att förändra dem båda. Det blir en magisk sommar – en av de bästa i Brittas liv.

Sommar på den lilla ön i havet, Jenny Colgan

Förra året under sommaren hade jag en riktigt härlig sommarläsning i mitt första möte med Jenny Colgan. På årets bokrea plockade jag på mig de Colganböcker jag kunde hitta i förhoppningen att få en lika härlig sommarläsningsupplevelse. Jag har stora förhoppningar på denna.

Flora är säker på att hon gjorde rätt som valde myllret och karriären i storstan framför den ödsliga skotska ö där hon växte upp. Vad fanns det för henne på Mure? En plats där alla har känt henne hela hennes liv, och där ingen någonsin kommer att låta henne glömma det förflutna.

Men när en ny klient ger henne ett uppdrag tvingas hon bryskt tillbaka till ön, i ett försök att få med sig de motvilliga öborna i projektet.

Plötsligt bor hon åter med sina bröder (alla högljudda bjässar tillsynes oförmögna till grundläggande hushållsarbete) och hennes pappa, det liv hon har kämpat så hårt för att komma bort ifrån. I ett försök att göra sin nygamla tillvaro på ön dräglig bestämmer hon sig för att ta sina matlagningskunskaper och gjuta liv i det dammiga, lilla rosa huset i hamnen. Problemet är bara att öborna hon ska övertyga inte har mycket till övers för Flora, som inte varit tillbaka på ön sedan hennes mamma gick bort.

För att kunna lyckas med sitt projekt och komma vidare i livet måste hon sluta fred med de misstag hon en gång gjort. Hon måste bestämma sig för var hennes framtid egentligen finns, och hon måste sluta fly.

Fem år senare, Rebecca Serle

Riktigt lika stark sommarfeeling är det nog inte i denna bok. Men den är precis som de två tidigare, ett fynd från årets bokrea. Jag hoppas naturligtvis på en härlig läsupplevelse här också.

Var ser du dig själv om fem år?

Dannie Kohans liv går precis som hon planerat, och hon har inga problem att leverera ett perfekt svar på anställningsintervjun. Hon får jobbet och tackar dessutom ja till sin pojkväns frieri senare på kvällen.

Men när hon vaknar nästa morgon ligger en helt annan man bredvid henne. Nyheterna visas på tv:n och datumet i rutan är fortfarande den 15 december men året är 2025.

Efter en chockartad timme vaknar Dannie igen i sin vanliga lägenhet år 2020. Hon kan inte skaka av sig vad som har hänt. Det kändes annorlunda mot en vanlig dröm. Men hon är en framgångsrik advokat, och lever i verkligheten. Drömtydning och annat trams får new age-typer, som hennes bästa kompis Bella, hålla på med. Övertygad om att det inte betyder något lägger Dannie det hela bakom sig. Tills hon fyra och ett halvt år senare stöter på mannen från sin märkliga vision.

10 kommentarer:

  1. Jenny Colgan är härlig sommarläsning, tack för de andra tipsen.

    SvaraRadera
  2. Här var det somrigt också i fler av bokvalen! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. En ganska så somrig trio. Har inte läst någon av dem. Tack för tips!

    SvaraRadera
  4. Men vad roligt jag har läst alla böckerna och de är riktigt bra-

    SvaraRadera
  5. Fem år senare blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  6. Kul att du fyndade på bokrean - jag lyckades låta bli att handla ... Det ser ut som om du har några mysiga feelgood-lästimmar framför dig!

    SvaraRadera
  7. Fem år senare verkar läskig och intressant!

    SvaraRadera
  8. Sista sommaren har jag faktiskt läst. Colgan har jag läst annat av. Rebecka Serle kände jag inte till

    SvaraRadera
  9. Jag har läst några böcker av Colgan, men inte denna.

    SvaraRadera
  10. Det där ser ut som mysig sommarläsning. Nu blev jag sugen på att läsa något av Colgan i sommar.

    SvaraRadera